loek mulder | willem van reijendam | man en woord

Man & Woord levert messcherpe journalistieke producties aan vooraanstaande landelijke en regionale (dag)bladen, radio en televisie. Voor tal van bedrijven en organisaties produceert Man & Woord glasheldere en doeltreffende teksten. Lees meer over wat we voor u kunnen betekenen of bekijk onze contactgegevens.

JOP is een zakenreis naar succes

Gepubliceerd in de zakenbijlage De Ondernemer van het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant in november 2008

Loek Mulder Wie wint is spekkoper, zegt juryvoorzitter Wiebe Knobbe van de Jonge Ondernemersprijs voor het Noorden (JOP). "De prijs is een ticket to the top", aldus Knobbe. De ondernemer die prijs in de wacht sleept, krijgt er goud mee in handen.

Voor de zevende keer wordt eind november de Jonge Ondernemers Prijs uitgereikt. 65 veelbelovende ondernemers strijden in deze inmiddels enigszins prestigieuze competitie om roem, eer en uiteraard een fraaie trofee.
De felle strijd tussen de veelbelovende entrepreneurs is al een tijdje gaande. Zo heeft op 25 september een speedmeet een eerste selectie van tien kandidaten voor de eindzege opgeleverd. Die tien streden vorige week om een plaats in de finale, eind november. De drie overgebleven jonge toppers mogen dan alles uit de kast halen om uit te maken wie met de buit aan de haal gaat.

Winnen van de JOP plaveit de weg naar succes, zegt juryvoorzitter Knobbe, in het dagelijks leven werkzaam bij Fortis Bank. "Het geeft een geweldige impuls en stimulans om een topprestatie neer te zetten. Kijk maar naar de winnaars van eerdere edities. Dat zijn allemaal goede en gezonde bedrijven geworden." Al blijft het natuurlijk de vraag hoe ze ervoor zouden hebben gestaan zonder de winst van de JOP.

De JOP is een prijs voor de ondernemer, niet voor de onderneming, onderstreept Knobbe. De jury oordeelt dus niet op grond van marktaandeel, marktpositie of winstgevendheid. Knobbe: "We kijken naar de persoon van de ondernemer; wat drijft hem, hoe gemotiveerd is hij, hoe groot is zijn daadkracht, kan hij omgaan met mensen, is hij een netwerker? Competenties hebben we het dan over."

Het succes en de positieve pr voor de winnende ondernemer is mooi, maar daar is het de organisatie uiteindelijk niet om begonnen, zegt Knobbe. "Het toont de weifelaars onder de starters, dat er kansen en mogelijkheden zijn. De JOP laat zien dat je met de juiste mentaliteit en aanpak een goede zaak kunt opzetten. Het geeft potentiële starters een zetje de goede kant op: bouw iets op." Op de manier, stelt Knobbe, stimuleert de prijs tevens de noordelijke economie en werkgelegenheid. De JOP toont tevens dat er volop dynamiek is in de noordelijke provincies, dat er wel degelijk veel goede bedrijven starten."

Femmeke Huigens is voorzitter van het bestuur van de JOP. Ze zegt dat de concurrentie dit jaar zwaarder is dan voorheen. Het lijkt er volgens Huigens op dat de inschrijvers - veelal zeer dynamische figuren aldus Huigens - beter over hun inschrijving hebben nagedacht en dat ze zich ook beter hebben voorbereid.

Wiebe Knobbe constateert iets soortgelijks. "Jonge ondernemers zijn zelfbewuster geworden", verklaart hij. De deelnemers van dit jaar hebben volgens hem vrijwel allemaal heel bewust voor een bestaan als eigen baas gekozen. "Bij veel kandidaten heeft er lang wat gebroeid", licht hij toe. "Ze waren zoekende. Op een bepaald moment ontdekten ze bij zichzelf de drive en kozen vervolgens vastberaden voor het ondernemerschap." En dat, aldus Knobbe, tilt de prijs ook weer naar een hoger plan.

Historie JOP

De Jonge Ondernemersprijs is ontstaan uit de Think Tank Award. Dit Groningse initiatief werd overgenomen door de drie Jonge Bedrijven Netwerken uit Groningen, Friesland en Drenthe, die het promoveerden tot een noordelijke aangelegenheid. Eerdere winnaars waren onder meer Joke van der Ven van Brief op bestelling (2007) uit Groningen, Halbe Boersma van Canvas Company (2006) uit Kollum en Erik-Jan Kreuze van Afier Accountants (2005) uit het Drentse Tynaarlo.

Winnaarstip: Heb je zaakjes op orde

De vorige editie van de Jonge Ondernemers Prijs werd gewonnen door Joke van der Ven van Brief op Bestelling uit Groningen. Haar bedrijf is het afgelopen jaar gegroeid als kool, mede door de winst van de JOP, zegt Van der Ven.
"We hebben een spraakmakend concept, dat het goed doet op de markt", aldus Van der Ven. "De publiciteit rond de JOP heeft daarnaast zoveel bekendheid gegenereerd dat de omzet ook daardoor een stevige impuls heeft gekregen." Na de prijsuitreiking doken de media er bovenop en uitnodigen voor lezingen stroomden binnen.

Met Brief op Bestelling kreeg Van der Ven vorig jaar de jury plat. Maar het concept was niet de eerste reden waarom Brief op Bestelling won, de JOP is immers een prijs voor de beste jonge ondernemer, niet voor de onderneming. Ze kreeg de onderscheiding onder meer vanwege haar visie, originaliteit en doorzettingsvermogen. "Ik heb een stevige ambitie", licht Van der Ven toe. "Dat schijnt niet zo heel vrouwelijk te zijn, maar daar trek ik me niets van aan."

Voor ondernemers die overwegen volgend jaar mee te dingen heeft Van der Ven de volgende tip: "Zorg dat je de volledige bedrijfsorganisatie op orde hebt. Wil je tot de top behoren, dan moet je kunnen aantonen dat zaken als administratie en financiële organisatie goed zijn geregeld. Al zijn dat eigenlijk hele normale voorwaarden om op een gezonde manier te kunnen groeien."

Het bedrijf van Van der Ven levert kant en klare sollicitatiebrieven en ook andere brieven zoals liefdesbrieven, voor als je als verliefde de juiste worden niet helemaal kunt vinden. Van der Ven: "Met het hele idee hebben we iets bijzonders in handen. Het is een concept dat wereldwijd niet bestaat." De onderneming heeft afgelopen jaar ook Duitsland en België als afzetmarkt toegevoegd en Van der Ven waagt dit jaar de stap naar China, waar het vooral actief wil worden als sollicitatie-adviesbureau.

categorie: bedrijfsbladen

bedrijfsbladen