loek mulder | willem van reijendam | man en woord

Man & Woord levert messcherpe journalistieke producties aan vooraanstaande landelijke en regionale (dag)bladen, radio en televisie. Voor tal van bedrijven en organisaties produceert Man & Woord glasheldere en doeltreffende teksten. Lees meer over wat we voor u kunnen betekenen of bekijk onze contactgegevens.

'Succes is een cadeautje'

Gepubliceerd in de bijlage De Ondernemer van het Dagblad van het Noorden in dec 2008

Gouden Tip, De Ondernemer

 

Wie: Erik Zwezerijnen (50)
Woonplaats: Nieuw Buinen
Functie: Autodidact kunstenaar en ondernemer

 

"Bij alles wat ik doe volg ik mijn innerlijke gids. Ik ben altijd trouw aan mezelf en doe geen dingen die tegen mijn gevoel indruisen. Dat is ook mijn gouden tip voor ondernemers: neem de tijd om te luisteren naar die innerlijke gids. Die vertelt je precies wat je wilt en hoe je dat zou kunnen bereiken. Vaak weet je de antwoorden wel, maar zitten ze verborgen.
Het heeft een spirituele inslag, maar deze gedachtengang is ook prima in te passen in het zakenleven. Het draait bij ondernemen niet slechts om rationaliteit en het nemen van afgewogen beslissingen. Niet voor niets is er onder ondernemers ook steeds meer belangstelling voor allerlei coachingsprogramma's waarin aandacht is voor spirituele zaken.
Menig ondernemer wil rijk en beroemd worden, daarin verschillen ze overigens weinig van kunstenaars. Op het eerste gezicht is dit een materialistische doelstelling, maar het heeft ook alles te maken met het beste uit jezelf willen halen. Het materialistische en het spirituele zijn dus heel goed te verenigen. Maar let op: succes is niet alleen te vertalen in een banksaldo. Het gaat vooral om de dingen doen waar je blij van wordt. Succes is geen werkwoord, maar een cadeautje.
Ook al kent mijn werk een commercieel aspect, ik ben beslist meer kunstenaar dan ondernemer. Mijn lijfspreuk is: van verkoop word ik blij, van schilderen gelukkig. Ik moet schilderen, het is voor mij een eerste levensbehoefte. Ik maak alleen maar dingen die ik wil maken, vanuit mijn eigen gevoel en integriteit. Bij alles wat ik doe wil ik trouw blijven aan mijzelf. En het mooie is, dan komt het succes ook wel.

Die commercialiteit vind ik echter geen enkel bezwaar. Kunst en commercie gaan bij mij prima samen. (Rembrandt schilderde de Nachtwacht ook in opdracht.) De opdracht voor de Ik sta niet voor niets op de Miljonairsfair in de RAI in Amsterdam. Ik heb er een exclusieve serie paardendoeken voor gemaakt, die hangen op de muren van de grootste stand. Ze worden er voor 12.500 euro aangeboden, met een mooie lijst eromheen. Ja, ik leef goed van de kunstverkoop, gelukkig wel zeg."

categorie: bedrijfsbladen

bedrijfsbladen