loek mulder | willem van reijendam | man en woord

Man & Woord levert messcherpe journalistieke producties aan vooraanstaande landelijke en regionale (dag)bladen, radio en televisie. Voor tal van bedrijven en organisaties produceert Man & Woord glasheldere en doeltreffende teksten. Lees meer over wat we voor u kunnen betekenen of bekijk onze contactgegevens.

'De gifbeker is nog lang niet leeg'

Gepubliceerd in het DvhN op 30 dec 2011

Maandelijks vragen we een vast panel van tien vooraanstaande Groningers en Drenten uit diverse sectoren naar hun oordeel over het wel en wee van hun branche. Die opvattingen leveren samen een barometer op die een globale indruk geeft van de toestand van onze economie.

tekst: Loek Mulder

Het Centraal Plan Bureau bedacht de term 'doormodderscenario', een prachtig woord dat we overigens niet hebben gezien in het lijstje mooiste woorden van 2011. Het begrip geeft de verwachting weer dat de komende tijd helemaal geen echte oplossingen worden gevonden voor onder meer de Europese schuldenproblematiek, ondanks allerlei akkoorden links en rechts van Europese leiders. "De gifbeker is nog lang niet leeg", is het commentaar van reisbureaudirectrice Haskia Kramer op de situatie. En volgens bouwer Simon Benus is de doormodderfactor in zijn branche behoorlijk hoog. Maar zowel Martini-Plaza-directeur Jan Geert Vierkant als hoteldirectrice Annemarie Bergmans hebben helemaal niets met de term doormodderen. Veel te negatief wat hen betreft. Per saldo tonen onze panelleden strijdbaarheid en veerkracht. Zwartkijkers zijn het gezien hun cijfers beslist niet.

Rafaël Redczus
7,5 7,5
"De vooruitzichten zijn positief. 2012 wordt het jaar waarin reclame haar oorspronkelijke betekenis achter zich laat. 'Reclamare' staat voor luid roepen. Maar het schreeuwerige gaat ervan af, campagnes worden verfijnder, nuttiger. Hierdoor ontstaan mooiere vraagstukken voor de bureaus. Dat de budgetten momenteel nog niet omhoog gaan is logisch, de mogelijkheden met minder geld meer te bereiken zijn echter toegenomen."

Simon Benus
5,5 5,5
"Sectorbreed modderen we nog wel even door. De discussie over de hypotheekrenteaftrek woekert voort en dat is slecht voor het consumentenvertrouwen en dus voor de woningproductie. Ook in de overige sectoren blijft het kwakkelen met de bouwproductie. De verwachting is dat het komend kwartaal opnieuw een lichte omzetdaling laat zien. Dit met uitzondering van een deel van de installatiebedrijven. Die zijn nog tamelijk positief."

Haskia Kramer
6 7
"De komende tijd is van oudsher een zeer drukke periode in de reisbranche. Vakantie is vaak een gespreksonderwerp tijdens de feestdagen en veel mensen maken nu hun planning. De eerste signalen die we hiervan ontvangen stemmen ons redelijk optimistisch. Natuurlijk zijn de economische problemen groot en is de gifbeker nog lang niet leeg gedronken. Maar wij zien 2012 ondanks zwaar weer redelijk zonnig tegemoet."

Annemarie Bergmans - Wesseling
6 6
"Economische veranderingen zijn het eerst merkbaar in uitgaven aan luxe producten en diensten zoals de horeca. Het bestedingspatroon van de consument verandert en de bezoekfrequentie daalt. Toch verwachten we dat de consument blijft afkomen op kwaliteit en op A-locaties. Bestaande gasten behoeven extra aandacht en we moeten terug naar de basis: werkzaamheden vlekkeloos uitvoeren. De term 'doormodderen' vind ik te negatief. De branche moet op zoek naar kansen, investeren in kwaliteit van medewerkers en scherp zijn op kosten."

Jan Rona
7,5 6
"De supermarktbranche heeft in mindere mate last van de recessie. Mensen blijven nu eenmaal eten en drinken. Voor Jumbo geldt dat we door de sterke toename van het aantal winkels steeds meer klanten trekken. Dat is goed voor de omzet. Wel hebben we, evenals onze concurrenten, te maken met de aanhoudende afname van koopkracht. Dit kan gevolgen hebben voor de prijzen van producten."

Jan Geert Vierkant
7,5 8
"Met het woord 'doormodderen' hebben we bij MartiniPlaza helemaal niets. Onze reguliere business loopt lekker door en we zijn behoorlijk ver met investeringsplannen, juist nu het allemaal wat minder gaat. Dat kan omdat we enthousiasme bespeuren bij een aantal partijen die al veel met MartiniPlaza doen. Daarnaast zijn we erg actief om MartiniPlaza landelijk op de kaart te zetten."

categorie: nieuws