loek mulder | willem van reijendam | man en woord

Man & Woord levert messcherpe journalistieke producties aan vooraanstaande landelijke en regionale (dag)bladen, radio en televisie. Voor tal van bedrijven en organisaties produceert Man & Woord glasheldere en doeltreffende teksten. Lees meer over wat we voor u kunnen betekenen of bekijk onze contactgegevens.

Gouden Tip: 'Humor en strijd helpen bedrijf vooruit'

Gepubliceerd in de zakenbijlage De Ondernemer van het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant op 13 oktober 2009

Tekst: Loek Mulder

Wie: Don van der Vat (68)
Woonplaats: Noordwolde (Fr)
Functie: Directeur-eigenaar Koninklijke Utermöhlen, producent van onder meer verbandartikelen, insectenwerende middelen en een nieuw anti-wrattenmiddel.
Privé: Getrouwd, twee dochters.

"Pas op mijn 57e ben ik ondernemer geworden, nadat ik in 1998 Utermöhlen kocht van groothandel OPG. Ik werkte er als directeur en ben er als troubleshooter ingerold. Na de overname heb ik eerst een noodzakelijke afslankoperatie doorgevoerd. In die periode, hebben we ons aandeel ellende wel gehad. Maar dat stadium zijn we inmiddels gepasseerd. We zitten nu in een opbouwfase op internationale markten.
Een vastomlijnd motto heb ik de voorbije tien jaar niet bewust gehanteerd, maar het is wel gaandeweg ontstaan. Innovatie staat daarin centraal. Vernieuwing is van levensbelang voor de toekomst van iedere onderneming. Je móet innovatief bezig zijn. Voorwaarde daarvoor is wel dat je een goed team hebt. En daarvoor moet je de juiste mensen om je heen hebben verzameld. Daar zit in elk geval een belangrijk aandeel van het succes van Utermöhlen. De mensen die hier in de productontwikkeling werken zijn zeer gemotiveerd, het zijn echte praktijklieden, die weten waar ze het over hebben en die durven experimenteren.
Ook de juiste omgang met mensen zie ik als een voorwaarde voor succes. Ik wil dat mensen goed op elkaar zijn afgestemd, zonder dat er veel vergaderd wordt. Dat bereik je wanneer medewerkers zich pro-actief opstellen, ze moeten meedenken. Heftige meningsverschillen zijn in dat proces een natuurlijk element. Het hoort erbij, net als in een goed huwelijk. Laat het personeel zich maar vrij uiten, prima. Dat is ontzettend nodig om het goed te doen als bedrijf. Het model van harmonie, daar geloof ik helemaal niet in. Maar boos op elkaar worden mag alleen op zakelijke basis, persoonlijk moeten mensen elkaar kunnen waarderen. Men moet op elkaars competenties kunnen rekenen en bouwen.
Wat hier zeker niet mag ontbreken is humor. We zijn niet zo'n grote organisatie en dan leer je elkaars sterke en zwakke kanten snel kennen. Humor is vooral een goed middel om met elkanders zwakke kanten om te gaan. Elkaar niet uitlachen, maar wel toelachen. Mijn gouden tip gaat echter over een ander aspect van humor. Ik denk dat je prestaties van zowel jezelf als van het bedrijf moet relativeren. Daar is humor onontbeerlijk. Daarnaast moet je constant jezelf een spiegel voorhouden. Wanneer je succes hebt, vind je je zelf al snel geweldig. Maar bescheidenheid is gepast, want voor je het weet krijg je het lid op de neus."

categorie: nieuws