loek mulder | willem van reijendam | man en woord

Man & Woord levert messcherpe journalistieke producties aan vooraanstaande landelijke en regionale (dag)bladen, radio en televisie. Voor tal van bedrijven en organisaties produceert Man & Woord glasheldere en doeltreffende teksten. Lees meer over wat we voor u kunnen betekenen of bekijk onze contactgegevens.

Koffieliefhebbers massaal naar Doppio

Gepubliceerd in het AD op 28 oktober 2008

Koffieliefhebbers massaal naar winnaar Doppio

Loek Mulder

Groningen

Van links en rechts neemt Jonathan Teoh van de prijswinnende Groningse esspressobar Doppio schouderklopjes en felicitaties in ontvangst. Hij glundert erbij alsof hij op één dag de loterij heeft gewonnen, jarig is en getrouwd is met de liefde van zijn leven.
,,Zo'n drukte als vandaag hebben we niet eerder beleefd", zegt Jonathan (25), die samen met de broers Peter (24) en Danny van Eijl (28) eigenaar is van het bomvolle Doppio ,,Alle tafels zijn voortdurend bezet en mensen staan te wachten aan de bar voor een koffie van ons."
Veel vaste klanten komen langs om hen geluk te wensen met de winst in de AD koffietest.
,,Zie je wel, we wisten het wel, reageren ze vaak", lacht Jonathan. ,,Zelfs de meest nuchtere ras-Groningers zijn opgetogen." En geloof maar dat dat bijzonder is, stelt hij. Want normaal gesproken gaat enthousiasme hier plaatselijk gepaard met hooguit een - weliswaar welgemeende - glimlach.


De warmbloedige Italiaanse koffiecultuur is in de afgelopen jaren volledig onderdeel van het Groningse uitgaansleven geworden. Niet voor niets schieten nieuwe epressobarretjes als paddestoelen uit de grond. ,,Doppio is nu een jaar open en we hebben nog nooit een advertentie gezet", zegt barrista Jonathan. ,,We hebben onze koffiemachines aangedaan, de deuren geopend en vanaf dag één hebben we uitstekend gedraaid."
Voor de concurrentie van andere zaken in het Groningse stadscentrum is het drietal jonge ondernemers allerminst bang. ,,Nu mensen anders koffie leren drinken en op zoek gaan naar kwaliteit, is er ruimte genoeg ontstaan voor een hele serie zaken", weet Jonathan. ,,Mensen willen sfeer en beleving, maar vooral een goede koffie. Want alleen een leuke zaak, waar spuugkoffie wordt geserveerd zal het niet lang volhouden."
En hoe nu verder? Het drietal jonge ondernemers heeft plannen om het trendy Doppio-concept als een landelijke franchiseformule uit te rollen. Jonathan: ,,Dit is nog maar het begin. Over een paar jaar willen we 25 zaken hebben."

categorie: nieuws