loek mulder | willem van reijendam | man en woord

Man & Woord levert messcherpe journalistieke producties aan vooraanstaande landelijke en regionale (dag)bladen, radio en televisie. Voor tal van bedrijven en organisaties produceert Man & Woord glasheldere en doeltreffende teksten. Lees meer over wat we voor u kunnen betekenen of bekijk onze contactgegevens.

Op zoek naar het juiste stoelgevoel

Gepubliceerd in de zakenbijlage De Ondernemer van het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant op 13 oktober 2009

Tekst: Loek Mulder

Naam: Alberto Steenbergen (38).
Functie: Algemeen directeur van het wegenbouwbedrijf Westerman Groep in Hoogkerk.
Bijzonderheden: De onderneming bestaat deze maand zeventig jaar en heeft kortgeleden een nieuw pand betrokken.
Cijfers: De Westerman Groep (75 werknemers) is een conglomeraat van bedrijven waarvan Westerman Wegenbouw met circa veertig man personeel de grootste is. Ook het landmeetkundig bedrijf Geomaat behoort tot de groep. Geomaat maakt driedimensionale, zeer nauwkeurige digitale kaarten van bijvoorbeeld wegen. Tenslotte is er nog de handelspoot Infra Supply. De omzet van de Westerman Groep was in 2008 circa tien miljoen euro.

 

Hebt u iets met deze stoel?
"De band moet nog een beetje groeien. Deze staat er pas sinds april. Aan mijn vorige stoel daar was ik echt aan gehecht. Die bureaustoel was ooit door mijn vader aangeschaft en had voor mij een grote symbolische waarde. Toen hij de leiding van Westerman aan mij overdroeg, kwam ik te zitten op de stoel van míjn vader en achter zíjn bureau. Die stoel stond voor de trots op de onderneming en voor de trots van mijn vader op mij en de mensen in het bedrijf."

Waarom dan toch de bureaustoel vervangen?
"Dat ging inderdaad niet geheel zonder slag of stoot. Bij de verhuizing naar ons nieuwe pand heb ik pas op het allerlaatste moment besloten de gehele kantoorinrichting van mijn vader niet mee te verhuizen. Mijn vader had alles in blauw en kersenhout. Zeer representatief allemaal, maar we vonden het uiteindelijk toch belangrijker dat er eenheid zou zijn in het bedrijf. Waarom zou ik als algemeen directeur een afwijkende kamer moeten hebben? Ik ben echt niet anders dan de andere medewerkers. Ik wil juist uitstralen dat we als team opereren. Alle kamers zijn daarom nu hetzelfde gestyled in groen en met metaal. Mijn bureaustoel is verder een gewone draaistoel, in de kleur groen, de kleur van Westerman."

Hoe bent u op deze stoel terecht gekomen?
"In 1999 heeft de familie Steenbergen, Westerman gekocht. Mijn vader had al een deel van de aandelen en hij had één grote wens: een bedrijf helemaal voor zichzelf. Ik werkte destijds bij een andere onderneming in de sector en mijn vader wilde graag dat ik ook bij hem in de zaak zou komen. Ik heb vervolgens het stokje van hem overgenomen. Ondernemersbloed zit in de familie, dat blijkt wel. Ik doe ook niks liever dan nieuwe dingen ontwikkelen, in de markt zetten en daarmee verder gaan."

Alles is hier nieuw. Niet alleen de inrichting, u hebt net een nieuw pand laten bouwen. En dat in een tijd waarin veel bedrijven juist heel erg op de kleintjes letten.
"Jarenlang zaten we in van die noodgebouw-achtige onderkomens. We hebben het de voorbije jaren goed gedaan en vanwege de groei moest er echt iets nieuws en groters komen. Het vorige kantoorpand was bovendien niet heel erg representatief. Al vinden we dat niet zo belangrijk. In de eerste plaats moeten het materieel en de machines er top uitzien. Daar verdienen we immers ons geld mee."

Hoe gaat dat laatste momenteel?
"Ik ben erg tevreden. We hebben een goed gevulde orderportefeuille. Tot de kerst zitten we in elk geval vol. Daarnaast hebben we met energieproducent RWE een vijfjarig miljoenencontract gesloten voor de aanleg van het asfalt rond hun nieuwe centrale in de Eemshaven. En na de kerst? Natuurlijk zijn we daar nu ook al mee bezig. Feit is dat de crisis natuurlijk ook vrees met zich meebrengt. Zeker nu op Prinsjesdag de overheid drastische bezuinigingen heeft aangekondigd. En wij zijn voor onze opdrachten sterk afhankelijk van die overheid; circa tachtig procent van al ons werk komt van gemeenten of provincies."

En hoe blijft Westerman in deze krimpende markt de concurrentie voor?
"Door innovatief te zijn, onze activiteiten te spreiden en voortdurend naar niches te zoeken. Zo hebben we een speciale puttenfrees in gebruik genomen waarmee we heel snel en precies, versleten rioolputten kunnen vervangen. En voor het aanbrengen van slijtlagen op fiets- en voetpaden hebben we een machine aangeschaft waarmee we de enige in de regio zijn.

Het bedrijf bestaat zeventig jaar. Hoe kijken jullie naar de toekomst?
"We behoren tot de top twaalf van de noordelijke aannemerij. Dat blijft ook ons doel. Ik ga ervan uit dat we dat niveau weten te handhaven. We zijn een sterk bedrijf en onze kracht zit hem in onze saamhorigheid. Westerman is één grote familie."

 

 

categorie: nieuws